Best Places to Visit in Kelantan: Acu Tera Sotong Celup Tepung #foodbebels

-ft Pulang by Insomniacks

Hi wassup hello everyone.

So hai! Tiberrr. Tak tau nak mula macam mana haha. So anyway selalu aku akan letak label #cafebebels but yang nih tak sebabnya yang nih bukan cafe. Aku pi tempat nih dua baru dua kali but foods kat sini sangatlah letops apatah lagi hantu seafood macam aku nih. Aku memang sangat suka seafood dan kalau boleh jodoh nanti rajin kopekkan kulit udang untuk I ye, hihiks.

So moving on, kedai Acu Tera nih dekat Pantai Sabak. Tapi rasanya tempat nih memang well-known place lah bagi orang-orang Kelatan. Oh, ada sekali kan, masa tuh naik Grab so this uncle masatuh tengah pick up us, me and my friend from some cafe (cafe nih tak tulis lagi kat dalam blog) dia tanya lah pasal cafe tuh sebab dia tak pernah pi lagi then dia mention lah dia pun rajin food-hunting. Lepastuh dia ceritalah ada seorang customer dia nak minta hantar ke Terengganu semata-mata nak makan seafood and kepok lekor je  and ended up uncle tuh suggest tempat nih lah.

Masa aku pi situh bagi aku kira ramai lah (for me and my observtions) tapi kawan-kawan aku cakap tempat tuh masa tuh tak ramai pun sebab selalu lagi ramai, pulak dah haha.  Part paling aku tak kan lupa masa masa second time aku pergi tuh aku nampak tahi bintang cantikkkkkkk, walaupun aku tau khurafat sikit tapi aku pun sempat juga wish nak jadi cantik masatuh ye lah masa kecik kecik orang cakap kalau nampak tahi bintang kena wish nanti tertunai lah wish itu hahaha, syirik nau. Yihhh, aku main-main je lah, tapi betul lah ada tahi bintang lalu masa tuh.

Punyalah panjang mukadimah, hahaha. So tempat dia kira macam warung lah open space punya tempat makan. Some tempat tak bumbung tapi ada juga bahagian yang ada bumbung and comels comels pulak tuh kerusi kat situ ada bentuk buah buahan rasa nak makan haha. First time pergi tuh dalam petang so takda gelap mana but second time pergi lepas Maghrib tuh gelap but they provide some lights juga so no worries.


Bahagian tepi tuh boleh lah kalau nak tengok pemandangan indah laut atau budak budak hiptur nak bergambau kat situ boleh, haha. Di iringi dengan angin sepoi sepoi yang nice jugak kalau tak hujan. Kalau malam pulak di temani dengan bulan di pagari bintang bintang haha, ha ah sekali tuh pergi sini sumpah nice terok bulan masa tuh.






So nih lah foods yang biasa orang makan kat sini. Maksudnya ada banyak lagi makanan lain jugak. Bagi I semua makanan sini A+ kecuali ikan kut sebab tak makan sangat but my friend cakap sedap je. Keropok lekor, udang celup tepung, sotong celup tepung, paling best kerang/ lala celup tepung dekat sini gemok gemok sumpah tak mengecewakan. Air yang paling top kat sini Coconut Shake, pun A+ jugak. Kalau nak air buah buah lain ada jugak like tembikai, laici, pauh (mangga) boleh *rujuk gambar first hihi. Masa first time I pergi I minum jus pauh yang paling best ada topping buat pauh tuh boleh makan pakai sudu hehe, second time I minum Air Kelapa pure, memang fresh terok di sulami dengan flesh kelapa yang besar.

Harga takda lah mahal, murah murah je ikut jumlah pinggan. Ketupat sotong je kira ikut ekor, RM 2 seekor kalau tak silap. Harga air standard lah tapi portion besar, bagus. So far memang sedap and highly recommended! Nak pergi lagi next time hehe. Service pun okay, laju je walaupun ramai customer. I rasa entry kali nih sampai disini dulu, have a good day everyone! Xoxo jumpa lagi di lain waktu 

Let you be you, let me be me. Be the best version of you.

Love, A.

Comments